måndag 12 oktober 2009

Eftertankens kranka blekhet


Jag provstickade mina två garner (plus ett annat) bara för att se hur de såg ut tillsammans. Resultatet blev lite nedslående. Färgerna var fina, men det var inte alls den färgglädje och djärvhet jag hade hoppats på. Ingen Broadwaykänsla alltså!

Det var bara för mig att vända åter till garnskåpet och tack vare den kreativa ådra den här utmaningen väckt hos mig såg jag potentialen hos två väldigt olika härvor av Fleece Artist suri blue jag hittade där. För att få rätt stickfasthet behövde jag ha dubbla trådar och det var det, tillsammans med färgkombinationen som gjorde att det inte var ett givet val. När jag nu börjat sticka känner jag mig väldigt nöjd.

Min intention var att sticka med ett garn på varje finger, men jag upptäckte ganska snart att den "engelska" metoden är hopplöst krånglig och onödig, ungefär som att knyta skorna med ätpinnar. Nu har jag båda trådarna på vänster pekfinger, den ena över pekfingret och den andra över pek- och långfinger. Det funkar ganska bra. Mönstret har börjat framträda och jag känner mig väldigt nöjd med valet av garn!

Inga kommentarer: